Sömnbrist märks framför allt genom ökad trötthet, det blir helt enkelt jobbigare att orka med vanliga sysslor. I längden påverkas även immunförsvaret av sömnbrist och det blir försämrat. Även hjärnans system för mättnad och hunger påverkas och sömnbrist leder till ökad hunger och kan göra oss extra sugna på sötsaker.

På längre sikt leder sömnbrist till att risken för hjärt- och kärlsjukdomar och typ-2 diabetes ökar, troligen pga att sömnbrist leder till störningar av ämnesomsättningen. Sömnbrist anses också kunna bidra till depression och utmattningssyndrom. Sömnbrist leder också till ett ökat antal trafikolyckor och arbetsplatsolyckor.

Stress stör sömnen och ger ett ökat sömnbehov. Oftast är det stress över vad som ska hända imorgon som gör att vi har svårt att sova.

Tips för bättre sömn

  • Fysisk aktivitet. För att både djur och människor ska sova bra så är det viktigt att ha varit fysiskt aktiv under dagen. I det moderna samhället tas allt mer av naturlig rörelse bort och idag är det möjligt att nästan inte röra sig alls eftersom vi kan transportera oss sittandes och vi kan få mat hemkörd till dörren. Hos vilda djur finns inte det problemet eftersom de fortfarande måste röra sig för att få tag på sin föda. Våra husdjur, som t ex hundar, behöver vi däremot se till så att de får komma ut och röra på sig ordentligt varje dag för att de ska må bra och sova bra.
  • Dagsljus. Ytterligare ett sätt för förbättrad sömn är att följa dagsljuset, dvs att gå upp när det blir ljust ute och gå och lägga sig när det blir mörkt. Hormonet melatonin hjälper oss att bli sömniga och nivån av melatonin stiger när det blir mörkt och är som högst på natten.
  • Rutiner. Både människor och djur mår bra och sover bättre av att ha fasta rutiner och att gå upp och gå och lägga sig vid samma tidpunkt på dygnet.